Thursday, March 25, 2010

Johan Kamiblogger Biggest Contest

Salam semua...


Alhamdulillah..akhirnya saya berjaya mendapat JOHAN dalam Kamiblogger Biggest Contest yang dianjurkan oleh FCUCOMMUNITY. First time join contest besar macam ni kat blog. Mungkin rezki anak yang bakal lahir nanti. Ini hadiah yang bakal saya dapat:

JOHAN
Rekaan Flash Header esklusif bernilai RM150 tajaan fcubanner
Satu set produk fcumiracle bernilai RM75 tajaan fcumiracle
Beg tangan wanita bernilai RM92 tajaan PattyBelle
New One Drop Perfume esklusif bernilai RM40 tajaan Rizi-Biz
1 pcs Babyland Printed bernilai RM35 tajaan BabykidsLove
Cenderamata khas thailand bernilai RM20 tajaan Rizi-Biz

Menarik kan hadiah yang saya dapat? Saya nak ceritakan sdikit pengalaman saya sepanjang join contest ni. Saya ingat lagi, pd 2 Mac 2010 saya telah diajak oleh seorang rakan blogger utk join contest ni. Masa tu peserta tak sampai 50 orang dan saya peserta yang ke 50. Lepas mendaftar je terus jawab soalan Day 1. Bila dah dapat mata penuh untuk hari tersebut, bertambah la semangat saya nak jawab soalan hari yang berikutnya.

Soalan Day 2 saya banyak masalah. Saya hampir putus asa..rasa macam malas nk teruskan lagi. Entah mcm mn ada masalah teknikal tak dapat log in. Banyak kali berbalas emel dgn FCU team. Bila dh dapat log in, masalah pulak dgn masukkan secret word. Masa tu memang tensen..trus hantar emel ayat kecewa kt FCU. nk tau saya ckp apa?

"kecewa dh ni..time smgt, gini plk jd...mungkin xde rezki sy kot nk join.."

Haha...tu antara ayat kecewa saya. Namun, pihak FCUCommunity memberikan maklumbalas dan bertindak dengan cepat menyelesaikan masalah. Terima kasih FCU team. Segala emel saya dilayan dengan baik menjadikan saya bersemangat semula untuk teruskan.

Contest ini agak mencabar. Peserta juga perlu menjawab soalan bonus dan beberapa tugasan. Bertambah la semangat bila di awal penyertaan saya sentiasa di ranking teratas. Tak percaya?? sila lihat gambar-gambar kat bawah. (klik pd gambar untuk imej yg lebih besar)

Dapat Top 3...hehe

Hari yang ke 5..


Hingga ke hari ke 20..saya tetap di atas... =p
Seramai 108 orang peserta yang join contest ni.


Mata keseluruhan..saya dapat 844/846.


Diumumkan menjadi Johan..


Pandangan saya contest ini sangat menarik. Contest ini tidak bergantung kepada nasib peserta semata-mata seperti yang dianjurkan oleh pihak lain, tetapi bergantung kepada usaha peserta dalam mengumpul mata. Ia sangat memberi manfaat kepada blogger dalam menguji kemampuan berfikir dan menguji tahap kesabaran dalam usaha menjawab soalan menggunakan IQ dan blogging skill masing-masing.

Hadiah yang menarik membuka mata peserta agar tidak berputus asa dalam menjawab soalan. Saya sendiri hampir berputus asa di awal penyertaan kerana sering menghadapi masaalah 'log in' dan memasukkan 'secret word'. Namun, pihak FCUCommunity memberikan maklumbalas dan bertindak dengan cepat untuk menyelesaikan segala masalah. Segala pertanyaan sentiasa dijawab dengan baik membuatkan para peserta berasa senang hati menyertai peraduan ini.

Peraduan ini bermanfaat bukan sahaja kepada para peserta malah menguntungkan pihak penaja. Pendedahan blog penaja kepada orang ramai dapat menaikkan trafik serta melariskan jualan mereka. Bagi peserta-peserta pula, mereka bukan sahaja dapat mengeratkan silaturrahim sesama mereka, malah juga dapat menaikkan trafik blog melalui pelbagai tugasan yang telah diberikan oleh pihak FCUcommunity. Di blog FCUcommunity itu sendiri banyak membantu para blogger dari segi tutorial, inspirasi dan juga tips. Konsep contest yang dianjurkan amat unik dan pastinya memberikan pengalaman baru kepada para blogger.

Secara keseluruhannya saya berpuas hati dengan contest yang dianjurkan. Jika sekalipun saya tidak menang apa-apa hadiah, saya tetap gembira. Apa yang penting adalah kepuasan menjawab soalan dan cabaran menghadapi tugasan sepanjang menyertai contest. Terima kasih kepada 9 penaja yang yg menaja hadiah-hadiah kepada para peserta iaitu Rizi Biz Shop, Daniashop, Patty Belle, Shopperlicious, Babykidslove, Fcumiracle, Fcubanner, Raudah, dan Atiqah-Boutique.

Tahniah kepada kesemua 26 pemenang Kamiblogger Biggest Contest. Kepada FCU community, diharap dapat menganjurkan contest-contest sebegini pada masa yang akan datang.



p/s: terima kasih kpd kak Murnihati sbb ajak saya join contest ni. Tahniah untuk beliau kerana mendapat Naib Johan.