Saturday, February 20, 2010

Menyamak Arnab..

Hari ni tak ke mana2..aku n Mr.Hubby br je selesai menyamak arnab n 2 sgkar arnab.pelik bukan?

Geram sgt2..2 ari lps,ntah mcm mn 4 ekor anjing liar bole masuk kwsn rumah aku.
Abis 3 ekor arnab kesayangn aku dibwk lari..haishh..anjing pn mkn arnab ke?sedih..dlu dh ilang seekor xtau kemana.ni 3ekor plk.skang tinggl seekor je.tu pn nasib baik terlepas dr mulut anjing tu.anjing2 tu terkejut bl dgr aku jerit2 smbil ketuk2 pintu dgn kuat...terus lari masuk blkg bukit.ksian arnab aku(yg terlepas dr mulut anjing tu) kne gigit..ada kesan air liur anjing..tpaksa aku pkai sarung tgn.nsib baik arnab tu xcedera..

Family aku tak percaya camane pgr rumah setinggi ni anjing blh masuk


Bwh pokok rhu ni la tempat 2sgkar arnab aku..ms kjadian sangkar tunggang tbalik..pintu tercabut..pokok2 bunga terbalik..tu pn pasu2 tu blum lg aku btulkan


Dari celah bukit kcik ni la anjing tu dtg...tp aku still pelik cmane boleh masuk.sbelah atas bukit blkg rumah pn dikelilingi pagar...tp pagar dawai/jaring biasa.maybe pagar dh rosak.

Ni la bukit blkg umah aku.bukit bertingkat2... setinggi rumah 3tingkat...


Sangkar arnab yg baru selesai disamak...


Arnab ni pn dimandikn air tanah..tgh kesejukn...br lps mandi




Yg kt bwh ni arnab2 kesayangan aku yg dh ilang/mati.........








*samak yg aku maksudkan diatas ialah sertu. aku menggunakan istilah samak kerana masyarakat kita paham yg samak ni cuci najis mughallazah yg mggunakn air tanah n air mutlak tu. kalau aku tulis sertu takut nnt korg tak paham.berikut adalah maksud sebenar samak dan sertu

SAMAK

1. Samak ialah menyucikan sesuatu daripada kulit binatang dengan menggunakan bahan-bahan yang bersifat tajam (peluntur) seperti tawas, bahan kimia dan sebagainya.

2. Bahan-bahan tersebut dapat menanggalkan dan menghilangkan semua kekotoran dan lendir yang mengandungi kuman­kuman penyakit yang melekat pada kulit binatang tersebut.

Sabda Rasulullah S.A.W.:

Maksudnya: Setiap kulit yang disamak menjadi bersih. (Riwayat Muslim)

SERTU

1. Sertu ialah menyucikan sesuatu daripada najis mughalazah iaitu anjing, babi dan keturunannya.

2. Najis Mughalazah hendaklah disuci dengan membasuhnya menggunakan air mutlak sebanyak enam kali dan satu kali dengan air tanah

3. Menyucikan najis mughalazah dengan mengguna­kan tanah bertujuan untuk menghilangkan kuman-kuman penyakit yang terdapat pada badan binatang najis mughalazah. Mengikut ilmu kedoktoran, kuman-kuman penyakit yang terdapat pada najis mughalazah tidak dapat disucikan melainkan dengan menggunakan tanah.